Mustafa TOPKARA
mustafatopkara@sakaryayenihaber.com
ABAZALAR, ÇERKEZLER MİSAFİR Mİ ?
Gürcülerin, Karadenizlilerin, Macırların, Manavların hatta Kürtlerin köylerine gittiğinizde benzerlikler görürsünüz…
Karadeniz ve Gürcü köyleri oldukça dağınıktır, kendi içlerinde bir tertip ve düzene sahip değildir.
Ne evlerinin kendisi ne de köyleri özenli değildir…
Dağınıklıkları her halinden belli olur…
İlişkilerindeki özensizlik, dağınıklık yaşam tarzlarında da kendini gösterir.
Aynı durum Kürt köyleri için de geçerlidir.
Orada da bir özensizlik vardır ve aynı özensizliği onların ilişkilerinde de bulursunuz.
Macır köyleri Manav köylerine benzer…
Onlardan daha derli topluca olsa da yeteri kadar bir özeni orada da görmeniz mümkün değil…
Tabi ki aynı durum insani ilişkilerde de söz konusu.
Boşnaklarınsa köylerde oturduğunu hiç görmedim…
Buraya kadar sıraladığım etnik farklılıklar kendi aralarında farklılıklar olsa da çok noktada benzeşirler.
Ancak Çerkez ve Abaza köyleri bunlardan "açıkça" ayrılır…
Sadece evleri, bahçeleri, yaşam alanlarıyla değil kendi aralarındaki ve çevre ilişkileriyle de diğer etnik kökenlerden "açık" bir farkla ayrılırlar…
Evleri köy evi olmasına karşın çok güzeldir, derli topludur…
Sanki bir sitede, Avrupa'nın bir köyünde oturuyorsunuz hissini verir…
Hayvan kokusu, dağınıklık, kaba konuşmalar, özensiz davranışlar onların hayatında yoktur.
Bu, onların bu topraklarda diğer etnik gruplardan çok farklı olduğunun açık göstergesidir.
Türk olmak, İsmet Özel'in de sık sık vurguladığı gibi kültürel bir fenomen bu topraklarda…
Etnik bir unsur değil…
Bu anlamda baktığınızda Kürtler, Manavlar, Karadenizliler, Gürcüler, Boşnaklar ve diğer etnik kökenden gelen kişiler Türk kültürüne aittirler…
Farklılıkları olsa da tek çatı altındadır…
Abazalar ve Çerkezler böyle değil…
Farklılık üzerinden baktığınızda Abaza ve Çerkezlerin Türk kültürüne ait olmadığını görürsünüz…
Bu aidiyet sorunu, onların çevreleriyle, şehirle ilişkilerine yansıyor…
Yeterince sahip çıkamıyorlar…
Bunu yapmaya kalksalar çevrelerindeki herkesten "Siz ne zamandan beri buradasınız da karışıyorsunuz?" gibi bir tepki almaktan kaygılılar…
Bu yüzden de şehirle ilgili pek çok konuda çekinik davranıyorlar…
Bu bölgenin kimlere ait olduğu konusunda da böylece bir algı ortaya çıkmış oluyor…
Kürtler, Manavlar, Karadenizliler hatta Boşnaklar bu bölgenin kalıcı unsuru.
Çerkezler ve Abazalar ise misafir!
Bence hiç de öyle değil…
****
Bizim ilişki tarzımızdan farklı olan bu insanlardan öğreneceğimiz çok şey var.
Birey üzerine kültürel öğelerle çok fazla baskı uyguladığı, bireyi kuşatıp hareket alanını daralttığı ve bu nedenle de psikolojik bozukluklara sebebiyet verdiğiyle ilgili köklü eleştirilerim olsa da onların diğer etnik gruplara ve bu şehre çok şey katacaklarını düşünüyorum…
Kendilerini misafir gibi görmeleri bence doğru değil…
Benim nazarımda böyle değil…
Ne zaman geldiklerinin hiçbir önemi yok.
Önemli olan kendilerini buraya ait hissetmeleri…
Dışarından geldikleri yönünde gelen haddini bilmez eleştirilerinse ciddiye alınacak bir tarafı yoktur bence…
Yazı Tarihi : 17 Mayıs 2008 Cumartesi
Gelen Yorumlar
Toplam 51 yorum,
1-51 arası gösteriliyor, yeni tarihliler sonda.
Cok insafsizca yazilmis bir yazi. Yüzeysel, ekletik ve gercekten insafsiz.
Murat Karasu eklemiş.
| 12 Ocak 2009 Saat
16:56
BU NE KADAR SAÇMA BİR YAZI ANLAMADIM. BEN BİR GÜRCÜYÜM VE GÜRCÜ HALKININ NE KADAR FARKLI OLDUĞUNU TÜM TARİHÇİLER BİLİR. BU YAZIYI YAZAN KİM İSE ONUN EGOSUNU TATMİN ETMEYE ÇALIŞTIĞINI RAHATÇA GÖREBİLİYORUZ. TC GÖÇ EDEN HİÇ BİR ETNİK GRUBUN ( DEMEKKİ ÇERKEZLER HARİÇ )BU KADAR ANLAMSIZ VE ÖZGÜVENİ EKSİK BİR YAZI YAZDIĞINI HİÇ BİR YERDE BULAMAZSINIZ. GÜRCÜLER KAFKAS HAKLARI İÇİNDE BELKİDE KENDİNİ RUSYANIN SÖMÜRGESİNDEN KURTARMIŞ VE DİLLERİNİ BİLE ONLARDAN AYIRMIŞ TEK HAKLTIR. SORARIN SİZE ACABA ÇERKEZLER ESKİ TARİHLERDEN BU GÜNE KADAR KAÇ DİL ALFABESİ DENEDİNİZ. BEN HATIRLATAYIM YUNAN ALFABESİ KİRİL ALFABESİ LATİN ALFABESİ :D NE KADAR DÜZENLİ VE İSTİKRARLI OLDUKLARI BURADAN BELLİ DEĞİL Mİ. GÜRCÜCE BİR DİL , LAZCA BİR DİL , KÜRTÇE BİR DİL ARNAVUTCA BİR DİL VS VS . AMA ÇERKESCE BİR DİL BİLE YOK . NEDEN BUNDAN BAHSETMİYORSUNUZ. DAĞINIKLIK BU'DUR. PEYSAJ İLE ÇEVRE EV DÜZENİ İLE BİR MİLLET VAR OLMAZ ....... ÖZGÜVENİNİZ EKSİKSE YADA EGONUZU TATMİN EDİYORSANIZ DİĞER HAKLARDAN KENDİNİZİ ASLA VE ASLA ÜSTÜN GÖREMEZSİNİZ .
LAMAZİ GOGO eklemiş.
| 08 Ocak 2010 Saat
13:54
siz önce ÇERKES Mİ ÇERKEZ Mİ DOĞRUSU ONU ÖĞRENİN DE ÖYLE HAKLARIN AYRIMINI YAPIN. İNANIN SİZE ÇOK FAZLASIYLA GÜLDÜM...
LAMAZİ GOGO eklemiş.
| 08 Ocak 2010 Saat
14:00
Gürcüler Ermeniler tarafından Hristiyanlaşmaya başlatıldıkları andan itibarende Ermeni Alfabesinin uyarlamasıyla bir alfabeye kavuşmuşlardır.Tıpkı Slavların (Rusların) Ortadoks (Yunanlı) misyonerler tarafından Hristiyanlaşmaları (Ortadokslaşmaları) süecinde Yunan alfabesinin Slav diline uyarlanıp Slavların (Rusların) harf (Kril) edinmeleri gibi. Bazı milletlerin harfleri, o dilin yapısına göre ek harflerle (şekli harf eklemeleri veya harflerin noktalamalar marifetiyle o dilin seslerine uyumlu hale getirilmeleri mesela, noktalı ''a'' noktalı ''o'' gibi) takviyelenişi söz konusudur. Gürcü alfabesinin Hristiyanlaşma sürecinde Ermenilerden harf edinmeleri gibi. LAMAZİ GOGO Gürcistandaki Megrel (Laz) Kardeşlerinizin Gürcü faşistler tarafından faşizan tavırlarla nasıl devlet asimilasyonuna uğratıldıklarını araştırmanızı tavsiye ederim. Svan dilini Gürcüler (istan) bitirme noktasına getirdi. Megrelce (Megreller) can çekişme sürecindeler. Dünyada bir çok dil vardır ama her dilin alfabesi yoktur, bir birlerinin Alfabelerini dillerine uyarlıyarak kullanırlar. Osmanlılar zamanında Arap harflerinin Osmanlıcaya (Türkçeye) uyarlanmışlığı gibi veya Latin Harflerinin bu gün Türkçemize uyarlanmışlığı gibi. Çerkesce yazılması lazım fakat Çerkezcede kullanılıyor ne var bunda. Tarihçiler Çerkes kelimesini K.Kafkasyanın karadeniz sınırlarında yaşayan Adiğeler için bilhassa kullanmıştır, Evliya Çelebi dahi. Fakat kader ortaklığı neticesinde Kafkas savaşlarından sonra Rusların Sürgün ettiği K.Kafkasyalı bir çok kavim giddikleri topraklarda geldikleri coğrafyaya atfen ifade kolaylığıyla kendilerini gittikleri coğrafyanın yerlilerine Çerkesiz deme pratizmi edinmişlerdir. Rumeli deyince Rumeli dili var veya kavmi var diyemi anlarız. Fakat Rumeliden gelen, Rumelilerin içinde mevcut olan bir çok kavmin mensuplarını hatırlarız. Boşnak, Pomak, Arnavut, Patriot, Mekedon, Türk v.s. gibi. Yazıyı yazan eleştirilere muhatap Mustafa TOPKARA Çerkes değildir. Hatiaqo com.'a alıntı yapılarak taşınması sanki bir Çerkes sitesinde bir Çerkesin kendini meth ederek diğerlerinin yaşam düzenlemelerini eleştiriyormuş gibi ani algılama oluyor zannımca, buna dikkat etmekte fayda var ve eleştirilerin direk yazara yapılması gerekir diye düşünüyorum Çerkeslerden ziyade. Hatırladığım kadarıyla yazının ilk neşredildiği günlerin hemen akabinde Misafirliği kabul etmezcesine kendimce yazı yazmıştım.
Recep ŞEREF eklemiş.
| 09 Ocak 2010 Saat
15:45
insafsızca bir yazı ama gerçekler yazılınca insafsızlık oluyor .....istisnalar kaideyi bozmaz.....çoook güzel bir yazı.tşk
mesut serin eklemiş.
| 23 Ocak 2010 Saat
00:01
Çok saçma bir yazı. Boşnaklar Türk kültürüne aitmiş(!) Ne alaka? Boşnaklar Avrupa kökenlidirler ve batıdan gelmiş bir millettir. Bunu bilmeden yazı yazmaya kalkışmak da çok komik. Boşnaklar Avrupalı ve batılıdır. Çerkezler ise kuzeydoğuludur ve doğu kültürüne aittir. Kavramları karıştırmayalım.
Italyali Arnavut eklemiş.
| 24 Ocak 2010 Saat
20:02
Eline kalem alan birşeyler karalayabilir.Karalarken İyi düşünsün ve bazı durumları,kavram ve kavimleri asılsız karalamaya gerek yoktur. Medeniyetlerin odağındaki Türk kavmini karalamak,olmayan şeyleri varmış gibi kabul etmek veya olan şeyleri de yokmuş gibi yazmak övdüklerine şirin görünmekten başka işe yaramaz. Gerçek neyse onu yaz inanalım. Siz Anadolu'yu gezmemişsiniz. O bahsettiğiniz boylar parça kesek bulundukları için ve sayıcada çok çüzi oldukları için canavardan ürken koyun sürüsü gibi kendi içlerine kapanmışlardır. Sayıları çok olsunda bak bakalım öylemi yerleşirler. Karadeniz insanı toprağa bağlı,çalışkan insanlar olduğu için her tarafa dağılmış ve yerleşim sağlamışlardır. Bölgesel yapı itibarıyle fazla düz alanlar bulunmadığı için Atalarından dağınık yerleşme onlara miras kalmıştır.
Dursun Genç eklemiş.
| 12 Şubat 2010 Saat
17:10
Bu kadar saçma taraflı bir yazı okumamıştım son zamanlarda yazar arkadaş Mustafa Topkara bizleri o derin ve gözlemleri ile bizleri bilgilendirdiği için ne kadar teşekkür etsek yeridir. Sayın tavuskusu (Mustafa Topkara) Karadeniz'e hiç gitmedi galiba arazinin dik yapısı bırak düzgün köy kurmayı yol yapımına bile izin vermez karayollari yapar üç beş sene sonra yol kayıp gider,yörenin halklari gürcüler, megreller, rumlar, türkler vs.vs. aile yapıları bakımından çerkezlerden farklı bir yapı göstermez, abhazaların çerkezlerin onlardan ne gibi bir farklılığı var cıkaramadım. Anadoludaki türk, manav, macır, boşnak, kürt köylerine gelince bu köylerin en gencinin en az üç dört yüz senelik olduğunu görürsün bazıları ermenilerden, rumlardan yöre halklarına kalmıştır bazıları ise daha da eskidir yani modern şehircilik anlayışının oluşmadığı göçerlikten yerleşik düzene geçildiği zamanlardan o bahsettiğim halklarında çerkezlerden eksiği yok fazlası vardır, türkiye de en eski çerkez köyü 130 yaşındadır çoğuda ya padişahın, yada paşaların hediyesi olup çerkezlerin tercih ettiği yerlerde hediye edilmiştir, eskiler hatırlar bu köylerin adlari İYE ile biterdi (RESADİYE, AZIZİYE) gibi dolayisi ile bu genç köylerin daha düzenli olmalarıda doğaldır. Ama bu devekuşu arkadaşımız bu ülkenin diğer halklarını bu kadar seviyesiz görüyorsa bence Çerkesizistana taşınmalı ama oradada ruslaşmış bir çerkez halkı görecek ilk uçakla geri dönecektir oraya gidenlerin hepsinin geri döndüğü gibi. Bir insan böyle bir yazıyı niye yazar çok düşündüm çıkaramadım dedim ya deve kuşlarından pek anlamam. Bu arada baba tarafindan %100 abhaza anne tarafindan Dagıstanlı ve Çecen asıllıyım. Ama Türk vatandaşıyım ve böyle bir ülkede Türkler, Megreller, Rumlar, Kürtler, Boşnaklar, Manavlar ve bunlar gibi onlarca halklarla beraber yaşamaktan mutluyum her vesile ile ne mutlu TüRKüM demekten utanmıyorum bilhassa gurur duyuyorum.
Erdem Unyuruten eklemiş.
| 25 Şubat 2010 Saat
03:27
Arkadaşlar evet yazı biraz diğer milletleri kızdıracak derecede olmuş fakat bazı arkadaşlar da fırsat bu fırsat diğerek çerkezlere olan kinlerini açığa vurmak istercesine saldırmışlar, nasıl dersinizki çerkezce diye bir dil yok öğle bir çerkezce dili vardır ki dünyanın telaffuzu en zor olan dilidir evet öğle bir dildir ki bebekliğimden beri anam babam babaannem dedem arasında geniş bir ailede yaşadığım çerkezceyi çok iyi bildiğim halde bazı çerkezce kelimeleri teleaffuz edemediğim kadar zor bir dil çerkezce yok diyen çarpılır. atalarımız 500 yıllık kafir Rus'un işgaline rağmen bu dili devam ettiriyolar ve çerkezce sonsuza kadar devam edecek Allah'ın izniyle dünya'da Rus'ca konuşan tek bir insan kalmadığında bile... evet Türkiyenin neresine gitseniz 5 km,den bir çerkez köyünü çok rahatlıkla anlarsınız evler bahçeler diğer azınlıklardan çok daha temiz ve derli topludur ama bu diğer milletleri aşağılama hakkını vermez bize
kamışçık adige eklemiş.
| 20 Mart 2010 Saat
00:32
Mustafa Bey; Bu ırkçılık zihniyetinin gerçek bir abaza fikri ile düşünerek dile getiriyorum; ne abazalığa nede çerkezliğe yakışmadığını düşünüyorum.Geniş gönüllü atalarımızın biraz hürmeti varsa sizde silin yazınızı bu ekrandan!
Zuhal eklemiş.
| 20 Mart 2010 Saat
13:31
Bu kadar bilgisiz bir arada.Buradan hiç ayrılmayınız.
ufuk demir eklemiş.
| 22 Mart 2010 Saat
04:27
Çok okuyanmı bilir çok gezenmi demişler.Her ikisininde olmadığı,bu söyleşiye sebep olan yazıya bakarsak; bir yönde haklısınız Ufuk Bey!..
Zuhal eklemiş.
| 22 Mart 2010 Saat
14:58
Bazılari fikirlerini yazar,yazması içinde yazar,doktor vs.vs. olması gerekmez kendine göre yanlış olanı yazmıştır beğenirsin,beğenmessin o sana kalmış,bir diğeri vardır ifade özürlüdür,iki kelimeyi yanyana getiremez,PC sini açar açmaz ilk girdiği site porno sitesidir,ara sırada böyle sitelere girip herkezi cahillikle,bilgisizlikle suçlarlar.Sayin Ufuk Demir bizi o derin bilgilerinizle aydınlatın lütfen,gördüğüm kadarı ile bu konuda çok biliyorsunuz,hiç değilse bizde bir seyler öğreniriz,zaatınıza muteşekkir kalırız,ama yoksa çenenizi kapatip o porno sitelerine geri dönünüz.Üstelik burası Facebook filanda değil yeni bu türlü vurgulamalarla etkileyeceğiniz,kadınların oldugunu sanmıyorum.
Erdem unyuruten eklemiş.
| 03 Mayıs 2010 Saat
23:00
Ne gariptir.Kabarteyim,hatukoyum veya adigeyim diyen geneldede çerkeziz diyen bu gruplar son yıllarda çerkez kelimesinin açılımını bu boylardan olanlar için kullanmaktadırlar.Abazalar ve Çerkezler misafirmi başlığı somut kanıt. Abazalar, Çeçenler, Lezgiler v.s çerkez değildir bu arkadaşların nezdinde. Derneklerin ismi kafkas derneğidir ama %95 kabarteylerden ve dallarından oluşur. Ben % 100 çeçenim. Mustafa bey o asaletli soyun torunununa ırkcılık kokan bu yazı yakışmamış. Sizin yoz yorumlarınız yukarıda okuduğum ciğeri beş para etmez çerkez düşmanı insanların kinlerini dökmelerine ve bizlere yakışmayan yorumlara maruz kalmamıza neden olmaktadır. O yazınızı sileceğinizi umuyorum. Bırakalım herkes kendi kültür ve yaşamlarıyla mutlu olsunlar. Bu ülke hepimizin. Yukarıda yorumları yazan Sen Batılı avrupalı boşnak, sen gürcü sizlerede bir çift sözüm var. Boşnaklar batı desteğiyle katledilmedilermi. Rusların gürcülere bir kaç ay önce saldırısı unutuldumu. Yorumlara bakınca üzülmemek elde değil. Kıçınız sıkışınca bu ülkeye sığınıp sonra batılıyız alfebemiz bu avrupalıyız. Bu herkes için çerkezi, lazı ,kürdü hiç fark etmiyor. Bu ülkenin yaşadığı sıkıntıların 1.derece sorumlusu azınlıklarıdır.
Metin ALICI eklemiş.
| 25 Haziran 2010 Saat
01:08
Şu yorumları okuduktan sonra dayanamadım ve yorum yapma ihtiyacı duydum bende Abazayım. Mustafa beyin yazısının eleştirilecek hiçbir yönü yok. Aksine gerçekten çok doğru tespitlerde bulunmuş. Bu bilgilere sahip olmak için öyle çok yer gezmeye görmeye gerek yok Aslan yattığı yerden belli olur derler. Sonuç olarak Mustafa Bey bunları kafasından uydurup yazmamış gezmiş görmüş araştırmış emek vermiş saygı duymak gerekir. Lamazi gogo arkadaş Abazaların ve çerkeslerin bir alfabeye sahip olmadığını düşünüyor. Bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmak bu olsa gerek M.Ö 5000 yılına dayanan bir halk hakkında bilgin olmadan atıp tutmakla olmaz bu işler . Ayrıca sonuç olarak tüm etnik halklarla Türkiye yeryüzünde eşi olmayan bir mozaiğe sahiptir. ve bu halklar kardeştir! Ançua Apsni Yıvmırdzın! ( Tantı Abhazya'yı Korusun!)
Akın Kebica eklemiş.
| 26 Haziran 2010 Saat
00:26
Arkadaş Gürcü olduğu için gücüne gitmiş anlaşılan... Ayrıca Arnavut arkadaşta hiç bir fikri olmadan doğu kulturune sahıp dıyor. Kafkasların çok ayrı bir kültüre sahip olduğunu dahi bilmezken yorum yapabılıyor. yorumlara sadece gülüyorum ya cok guluncsunuz Ançu'a Apsuwara Yıwmıdrzın (Allah Abzalığı Kaybettirmesin!)
Cumhur YILMAZ eklemiş.
| 04 Temmuz 2010 Saat
17:48
İtalyalı arnavut .. Boşnaklardan bahsedene bakın Arnavut ve Boşnaklar Diğer Rumeli milletlerinden olsalarda biribirlerinden çok farklılardır ... Dilleri örf ve adetleri bambaşkadır ... Avrupadan gelmiş olabiliriz ama avrupada Türk kültürüne en yakın milletler arasındayız ve bundan hiçbir şekilde de gocunmuyoruz ... Boşnak olmak Türk olmakla nerede ise aynı ... Lütfen kendi milletin adına konuş italyalı Arnavut .... Ve şuana kadar tanıdığım çok Çerkes oldu ... Gerçekleri söylemek gerekirse mütiş bir toplum birileri Çerkes halkını övüyor diyerekten bunları kendilerini kayırıyor anlamında algılamamak gerekli ve bence bu güzel sözleri gerçekten hak eden bir toplum ... Saygı ve sevgi özlerinde var ... Besleney ve Kaberdey olan çok Çerkes arkadaşlarla tanışma fırsatım oldu ... Burada alehlerine konuşanlara bu yazıları okuduklarında sadece tebessüm ettiler bence cevap bile vermemeleri ne kadar Saygılı olduklarının bir ifadesidir ....
Mostarli eklemiş.
| 16 Ağustos 2010 Saat
08:08
Italyali Arnavut çok komiksiniz. Çerkesler beyaz ırktır. ABD kimlik kartlarında yazan Caucassian white buradan gelir. Çekresler sarışın mavi gözlü bir ırktır. Doğulu değildir. Biraz kitap okuyun.Kafkaslılar beyaz ırkın aslı ve en temizidir. Kumral saçlıları, bal rengi veya mavi renkli gözlüleri vardır. Caucassian... Arnavutlar Türklere karışmıştır.
Gizem Ceki eklemiş.
| 30 Eylül 2010 Saat
14:49
İtalyalı Arnavut. Çerkesler beyaz ırkın temsilcisidir. Caucassian/White kafkasyalı beyaz kelimeleri buradan gelmektedir. Ayrıca Çerkesler sarışın mavi gözlü beyaz tenli bir ırktır. Avrupa nın kökeni kafkaslardadır. Çerkes kızları ince belli, belirgin bir şekilde beyaz tenlidir. Çerkes erkekleri uzun boylu renkli gözlü, zayıftır. Ünlü tarihçi Arnold Toynbee (1972): “Otonkton Kafkasyalılar beyaz ırkın fevkalade temsilcileridirler ki, bizim Batılı etnologlar onların adını tüm beyaz ırkın simgesi olarak aldılar.” “Allah’ın Dağları” adlı eserin yazarı Sebastian Smith (1998): Avrupa’da şövalye mefhumu ve şövalyelik, savaş ve şeref mefhumunun simgesi olan şövalyelik, belki de Kafkasya’dan Avrupa’ya yayılmıştı Fransız jeolog ve araştırmacı Madame Xavier hommaire de Hell 1840’larda eşi ile Kafkasya’yı ziyaret eder: - “Müthiş Çerkesleri nihayet gördüm ve bir çığlık atmadan edemedim. Dehşetli görünüşlerini ve korumalarımız olan Kazaklara nasıl nefretle baktıklarını hayatım boyunca unutmayacağım. Tepeden tırnağa silahlıydılar, bazıları zırh giymişti. Gümüş kamaları ve piştovlarının işlemeleri, siyah yamçılarının altında pırıl pırıl parlıyordu. Gecenin sisi içinde aynen Ossian’ın (efsanevi Kelt savaşçısı ve ozanı) masal kahramanlarını andırıyorlardı. “ Bu arada İrlandalılar ile akrabalığımız vardır. Bu konuda güçlü kanıtlar vardır. Arnavutlar türklere en yakın millettir. Zaten adetleri de çok benzer. Arnavutlar batılıdır demek çok gülünçtür. Zaten tarihi yalanlayamazsınız. Ancak boşnaklar slavdır ve onların durumu farklıdır. Çerkes kızlarının güzelliği adına şarkılar yazılmıştır. Osmanlı padişahlarının anneleri çerkestir. Lütfen okuyun. Bir Çerkes kızı http://www.google.com.tr/imgres?
imgurl=http://www.circassianworld.com/Photos/Circassian_Girl.jpg&imgrefurl=http://www.mnazim.com/showthread.php%3Ftid%3D230%26pid%
3D2164&usg=__gWgtry_vQeWL1wTsBbgo4HIre9Y=&h=516&w=350&sz=20&hl=tr&start=0&zoom=1&tbnid=1DIKf6mo7KaaQM:&tbnh=124&tbnw=79&prev=/images%3Fq%3D%25C3%2587erkes%2Bk%25C4%25B1z%25C4%25B1%26um%3D1%26hl%3Dtr%26sa%3DX%26rlz%3D1B3MOZA_trTR344TR376%26biw%3D1152%26bih%3D684%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=422&ei=No-kTJXIHdeR4gaMz8iEDQ&oei=No-kTJXIHdeR4gaMz8iEDQ&esq=1&page=1&ndsp=29&ved=1t:429,r:19,s:0&tx=33&ty=57
Medyada gördüğünüz ince belli, beyaz tenli sarışın ne kadar hanımefendi var ise, çerkes kadınıdır.
Gizem Ceki eklemiş.
| 30 Eylül 2010 Saat
16:23
Gürcüler(İranlılar böyle der) saburi ve hatit (hitit öncesi ırk) soyundan gelen yani sümerler ile ataları ortak olan prohistoric temelli nadir ve özenilesi bir milletdir. Sahip olduğu dil ve 1500 yıllık ciddi yazılı edebiyatları vb bir çok özelliği ciddi tarih bilgisi olan kişiler tarafından saygı ile karşılanır. Önemli olan saygı değil bilmektir. Bilmiyor olmanın verdiği cahilliğin doğrular ile alakası yoktur. Son olarak Çerkesleri severim veya sevmem ama gürcü deyince dünya üzerınde durup düşünmeden konuşabilecek hor görebilecek hatta saygı duymayacak alım yoktur. Çerkezler eğer birileri ile kenilerini karşılaştıracak ise ne tarihi nede örfi olarak Gürcüler ile kendilerini karşılaştıramazlar ki derneklerse ilmi eksende 10 000 yıl geri kalırlar.
mustafa eklemiş.
| 21 Ekim 2010 Saat
23:04
Çerkes ler hakkında bilmeden yalan yanlış yazanlara Şeyh Şamil'i okumalarını tavsiye ederim, Mısır Çerkes Sultanları devrinde 13 aileden 46 Sultan hükümdarlık etmiştir. Burada ayrımcılık yapmaya gerek yok bu vatanı canı pahasına savunan herkese teşekkür ederim. NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE. Mekanın cennet olsun en büyük Türk ATATÜRK.
H HÜSEYİN TURAN
HASAN HÜSEYİN TURAN eklemiş.
| 28 Kasım 2010 Saat
18:37
Hepinizi esef ve şiddetle kınıyorum. Ne güzel birbiriniz hakkında yazılar yazmışsınız. Şu ülkede beraber ve kardeşçe yaşamanın güzelliğini kafkas halkları olarak hatta dünyaya öğreteceğimize, kavga edelim bizlerin kültürüne ne de yakışıyor değilmi? Çerkes, Abaza, Gürcü, Laz, yenge ve eniştelerim var bu güne kadar böyle kötü laflar duymadım. Bizleri birbirimize düşman edenleri ALLAH`a havale ediyor, sizlere yinede bizlere yakışan şekilde güzellikler diliyorum. Saygılarımla.
ravahar. fatma eklemiş.
| 21 Aralık 2010 Saat
13:25
MUSTAFA bey; Gürcüsünüz sanırsam. Ben gürcü değilim, adigeyim ama sizden daha çok Gürcüler hakkında bilgiye sahibim. -Gürcü kralı Vakhtang 6 'nın eşi Rusudan çerkes(adige) dir ve çerkeslerin kaberdey boyundandır. -Gürcü kralı Bagrat'ın eşi abhazdı. -Lazlar ve Gürcüler aynı aileden geliyor. Lazlar Gürcülerin 9.koludur. -hatiler millattan önce 2 bin yılında yaşıyordular. Onların dilinin hakkında çok az biliyoruz. Bu dilin 70 kelimesi çerkesce kelimelere benzer. Bunun hakkında rus dilbilimci İvanov bir makaleyi yazdı. Hatiler'den sonra hititler Anadolu'ya geldiler, ama onlar eski hint-avrupalı halk idi. ---------------------------------------------------------------------------- Bu savla ilgili olarak, ingiliz araştırmacı Edward Spencer, şu cümleyi yazar: Çerkesler'in yazılı tarihleri olmasa da, yaşayış tarzları ve adına xabze dedikleri gelenekleri o kadar sağlamdır ki bu durumları köklü bir medeniyete dayanmak zorundadır; aksi düşünülemez.' ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Bu düşünceye dayanan ve buna dair araştırmalar yapıp Hatti / Hititler'le Çerkesler arasındaki ilintiyi açıklamaya çalışan bir çok bilim adamı da konunun üzerine gitmiş ve burda söylenecek olan bir çok ilintiyi ortaya çıkarmışlardır. Alanlarında oldukça ünlü bilim adamları olan Kurjı, Ghuruzin, Milikaşvili, Anchebadze, Caparidze; Abhaz bilimadamları Yinal Yipa, Ardzınba; Rus bilim adamları Krupnov, Farmozov, Seleviyov, Diyakanov; Adige bilimadamları Ghawul'e, Betrojj hep bu konuyu araştıran ve bulduklarını makaleler halinde yayımlayan kişilerdir.
Çerkes eklemiş.
| 19 Ocak 2011 Saat
21:03
Tiflis Devlet Üniversitesi'nde Türkoloji bölümü mezunu Gürcü bir arkadaşım var. Adı Aleko Kvakhadze. Kendisi Şu anda master yapıyor, Kafkasyoloji üzerinde. Kendisine mail ile ulaşmak isteyen Gürcü arkadaşlarım olursa mail adresini verebilirim. Her neyse kendisi Çerkes (Adige) ve Abhaz, Gürcü, Türk tarihi hakkında oldukça geniş bir bilgiye sahiptir. Kendisine bu tartıştığımız konuları sordum ve bana aynen şunları söyledi, hiç değiştirmeden olduğu gibi yazıyorum: -------------------------------------------------------------------------------------------------- 'Çok eski Çerkes xoaxuelerinde, Çerkes kişi ve sülale isimlerinde ve Çerkesçe'nin bazı yerlerinde Hatti / Hitit etkisi, çok da incelemeye gerek görmeden farkedilebilir. (!) (halen bilinen) Çerkes adlarından olan Hatu, Hate, Hatiy, Hatıze, Hatid, Hatıkue, Hateukh Hatlar'la bağlantılıdır. Keza, Çerkes sülale adlarından olan Hatıquey, Hatıjjookue, Hateqşşokue de bu sava destek için örnek verilebilir -not: Hatıquey, 'Hatti oğlu; Hatti'den gelen' manasına gelir ve bir Adige boyununun adıdır ve bir sülale adı olarak da kullanılmaktadır.- ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Adige ve Abhaz milletlerinin Hatti / Hititler'le akrabalığını gösteren unsur sadece dilleri değildir. Arkeolojik kazılarda bulunan Hatti / Hitit mezarları, o mezarlardan çıkarılan eşyalar, cenazenin defin usulleri vs hususlardaki yoğun benzerlikler, aradan ne kadar uzun zaman geçmiş olsa da bu iki grup -Hatti / Hititler ve Adige-Abhazlar- arasındaki ilintiyi ele vermektedir. Kuzey Kafkasya'da arkeologlarca yapılan kazılarda elde edilen bulgularla, Anadolu'da Hatti / Hititler'e dair kazılarda elde edilen bulgular birbirine aynılık derecesinde benzemektedir ve arkeologlar, Hattiler'le Adige-Abhaz halkları arasındaki bağlantı hususunda artık (!) şüphe etmemektedirler. ----------------------------------------- Ayrıca Mustafa bey, Gürcistan'da yaşayan Gürcüler; Türkiye'de yaşayan Gürcüleri Gürcü saymıyor. Din faktörü veya asimilasyon nedeniyle. Bunu bizzat iki gürcünün ağzından duydum. Bir tanesi Raca'lı Gürcü, diğeri de bu Üniversitede okuyan Gürcü arkadaşımdır. Saygılarımla
Gürcü arkadaş eklemiş.
| 19 Ocak 2011 Saat
21:19
Bin yıldan fazla bir geçmişi olan ve sonradan derlenen anonim bir Adige halk türküsü -wered- Hatti / Hititler'in yaşayış şekillerini anlatır. 'Hatitxeme ya pşınalh' -Hatti / Hititler'in melodisi; müziği- adını taşıyan bu wered'de şu sözler dikkati çeker: 'Hatti / Hititler diye anılan dedelerimiz, çok köklü bir medeniyettiler. Yaşadıkları dönemdeki hükümranlıklarını tarih itiraf eder. Gerideki büyük deniz namını her yana yayıyor.
-not: zannediyorum bununla mecaz yapılarak Kuzey Kafkasya'yla bağlantı anlatılmaya çalışılıyor: Karadeniz'in gerisinden gelip namını yaymaya başlayan Hatti/Hititler- -tıpkı ardından çıkıp geldikleri denizin genişliği gibi- Hattiler de sınırlarını Mısır'a kadar genişletiyorlar. Mısır'ın hükümdarı Ramses bunu kabul etmiyor ve büyük bir savaş çıkarıyor -Kadeş savaşı-. Hatti'nin savaşçıları, yiğitlik yarıştırıyorlar... Yeri göğü inleterek, savaşmak için birbirleriyle yarışarak gidiyorlar Hatti'nin yiğitleri. Düşmanı ürküterek, girdikleri her çatışmadan galip çıkarak, Hatti'nin (savaştaki) maharetini yayıyorlar her bir tarafa... (bunun üzerine) Mısır hükümdarı firavun Ramses Hattiler'le barıştı ve antlaşma imzalandı -Kadeş antlaşması- ve Mısır'la Hatti / Hitit birbirine akraba kılındı.' "
Hatti Adige eklemiş.
| 19 Ocak 2011 Saat
21:21
Hatti / Hititler, en eski medeniyetlerden biridir. Demiri ilk işleyenler, Hat / Hatti / Hittiler'dir. Başkentleri 'Hatikale' -Adige dillerinde 'Hatti / Hitit şehri' manasına gelir- idi. Sonradan adı Hatusay'a -Hattuşaş'a- dönüştü. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Çok bilinen bir Çerkes xoaxuesi şu cümlelerle başlar: ' Dithawue thaşxue anadole; dışşekolace.. ': 'Yüce tanrımız kadar yüce olan Anadolu; altın ova..' Keza, kızların güzelliğini övmek için ' anadole pşşafer ziy neq'u ' şeklinde bir kelime grubu da vardır Çerkes dillerinde. bu, Anadolu'da yaşayan kırmızı derili bir tür tilkinin rengine referansla, kızın yüzünün o allıkta olduğunu belirtmek için kullanılır ve bir övgüdür.
Janset eklemiş.
| 19 Ocak 2011 Saat
21:30
homo caucasus adlı bir ilk insan iskeletinin Kafkasya'da bulunduğu, bütün arkeolojik ve antropolojik verilerin Çerkeslerin kökeninin yaklaşık olarak on milyon yıl öncesine kadar uzandığını bildirdiğini belirtmek isterim. Bu konuda eğer Adiğe- Abhaz kaynaklara tam olarak itimad etmeyen varsa (ki itimad edilmelidir) Kolhide yazıp google dan arasın ve güvenli bulduğu kaynağı okuyarak ilk adımı atsın derim. Hitit metinlerinde dahi (ki Hititler 3500 yıllık bir uygarlıktır) Kafkasyaya dair izler bulabilirsiniz. Lakin çerkeslerin kökeni maalesef politik bir korku olarak kalmış, sscb yaptığı arkeolojik araştırmaların sonuçlarını asla kamuoyuna açıklamamış, işine gelen de çerkesleri kendi ırkına dahil ederek pay elde etmeye çalışmışlar. Buna üzülüyorum. Artı eklemek istediğim son şey, ırklar ve köken tartışmaları dipsiz bir kuyu gibidir. fazla dalınmazsa iyi olur. ne de olsa hiçbir bilgi var olduğumuz gerçeğini değiştirmez. selamlar
Birisi eklemiş.
| 19 Ocak 2011 Saat
21:40
Çerkeslerin ve abazaların tarihi aslından M.Ö 6000 yılına kadar uzanıyor. Bu kadar eski bir tarihi olan bir millet yok. Ne gürcü, ne ingiliz, ne alman bu kadar eski ve köklü bir geçmişe sahip değildir. Güldürmesinler kendilerini. Azıcık tarihi araştırıp okumaları yeterlidir. M.Ö. 6000- M.S. 2000 arasını kapsayan ayrıntılı Çerkes kronolojisi araştırın. Pardon M.Ö 6000 de napıyordu sizin GÜRCÜLER? Ancak biz M.Ö 6000 yılda adigeleri, abazaları, wubıhları ayıramıyoruz. Bunları çerkes adı altında topluyoruz. Ben daha çok adige tarihi hakkında şunları söylemek istiyorum. Kuzey kafkasya'nın en eski ve ilk otokton(yerli) halkı olan çerkesler, mö 3000'lerden bu yana adı geçen coğrafyada yaşamaktadırlar. Tarihsel bağlamda ataları meot, kimmer, sindler'dir. Çerkeslerin en az 5000 yıllık geçmişi vardır. En az! Bizden daha eski bir millet yok. 8-10 bin yıl önce kafkasya'nın dağları buz ve kar altındaydı ve orda insan yaşamazdı. Kafkasyalılar Anadolu'da ve Aras nehrin yanında yaşıyorlar. Dünya'da temizlemekten sonra kafkasyalılar dağlara gitmişler, basklar ise İspanya'ya gitmişler. İngilizce'de çerkes kelimesinin karşılığı "circassian (caucasus) "olarak geçer ki bu kelimenin manası "beyaz ırk" tır. bu açıdan bakıldığında, çerkesler'in "kafkas ırkı" da denen "beyaz ırk"ın temsilcisi olduklarını söylemek doğru olacaktır. zaten, çerkes denince akla gelen beyaz tenli insan tipi de bu savı doğrulamaktadır. NOT: Ergün Bey yazdıklarım arasında bilerek boşluk bırakıyorum. Lütfen boşlukları silmeyin. Yoksa sanki olduğundan daha uzun bir yazıymış gibi oluyor ve okuyucunun sıkılmasını istemiyorum. Eziyet olmasın.
Huaj Selim eklemiş.
| 19 Ocak 2011 Saat
21:55
Gürcüler çirkindir ki, uzun burunları vardır esmerlerdir. Kapkaralar. yaw. Çerkes kızları pamuk gibidir beyaz tenlidir, ipince bilekleri vardır. Çerkes kızları ince belli olmalarıyla ünlüdür. Çerkes kızları için, türkler, araplar şiir yazmıştır. Çerkes kızı olmak ayrıcalıktır. Mr.Longworth gibi avrupa zihniyeti ile kadını düşünen bir adam bile bu derece istikbali çok görür ve avrupa kadınlarında bu kadar hürriyet olmadığını söylüyor. Güzel olmaları, suratlarından akan asil ifade, hareketlerine de yansır; birgün biryerlerde karışsa, melezleşse bile; genlerin aktarılma olasılığından yola çıkarak; bir hamaratlık, bir uzun bacak, bir kalkık kaş, bir inatçılık, bir ince bel, bir beyaz ten akıllara "acaba mı?!" diye bu kızları getirir, sordurur meraklılarına "- çerkes misiniz?" öyle olanlar da bunu mutlaka bilirler. gurur duyarlar Kafkaslar’ın 5 bin yıldan beri kefir içerek uzun yaşadıkları artık biliniyor. Güzelliği ile ünlü olan Çerkez kızlarının da kökeni Kafkasya’ya dayanıyor. Özellikle kadınlarının güzelliği dünyaca bilinen Rusya’da da kefir bol miktarda tüketiliyor. Kefiri gençlik iksiri olarak kulanan ünlü isimler var. Tadından memnun olmayanlar için dogal kapsülü üretilen kefir trend besin haline geldi. Ha bu arada çerkes hanımlar: Azra Akın, Hadise, Doğa Aziz, Nefise Karatay'ın annesi çerkestir. Vs... Osmanlı sarayında çerkes hanımlar: Tîr-î-Müjgan Kadınefendi (16 Ağustos 1819-2 Kasım 1853) Sultan Abdülmecit'in eşi Sultan II. Abdülhamit'in öz annesidir. Çerkestir. I. Abdülhamit'in annesi için bizzat haremdeki cariyeleri kastederek: "Bunlar da çerkesdir, bizim validenin soyundan... Osmanoğlu, Ayşe (2007). Babam Sultan Abdülhamit. İstanbul: Selis Kitaplar. ISBN 9758724223. Fûl-Dâne Vâlide Sultan Abazadır. 1. Mustafa'nın annesidir. 3. Ahmet'in cariyelerinden biridir. Bu arada unutmadan: GÜRCÜLER'in bir kısmı Müslüman olmuş, ACAR adını almıştır. Müslüman Gürcü yoktur.
Yalçın Bestepe eklemiş.
| 19 Ocak 2011 Saat
22:22
Duba de Mönpere diyor ki; 'Greklerle Adıgeler arasında ne kadar çok benzerlik var! Kadınla yada erkekle konuştuğumda verdiği cevaplar, kadınların konumları , görevleri, kocasıyla beraber topluma girmesinin ayıp karşılanması, yiyecekleri, cenaze törenleri, bahar gelince yüz kişilik bir grubun 'tewe' (baskına) gidip esir getirmeleri... Bir Adıge'ye neden böyle yaptıkları sorulunca 'birincisi para yok, esir para yerine kullanılıyor. İkincisi gençlerimizin savaşçı ve cesur olarak yetişmesi, kendilerini ispatlamaları gerekir' diye cevapladı. Yunanlıya sorduğumda ise 'Spartan (İtalyanlar devrinde, Kral) Likurug'un delikanlıların hırsızlık yapmalarını serbest bıraktığını, gece uykusuzluğa alışıp savaşçı olarak yetişmeleri içn müsade ettiğini, yakaladığını kırbaçlattığını söylüyor.
Seemerkand eklemiş.
| 19 Ocak 2011 Saat
22:25
Çerkes adetleri ile mi Gürcü adetleri karşılaştırılamaz? Kahkasha atıyorum. Sizde XABZE var mı kardeş? AYIP kavramı var mı sizde? HAYNAP var mı? ADIGA XABZE: Xabzenin temel özelliği "insan'' ögesinin esas alınmasıdır. Amacı ise; İnsana saygı ve yaşamı güzelleştirmektir. ADIGELIK INSANLIKTIR demiş atalarımız. Bizde adige olmayan ile evlilik bağı kurulmaz. Çerkes erkekleri, çerkes kızının yanında atına vuramaz. Çerkeslerde haremlik selamlık yok, akraba evliliği yok. Özellikle toplanılır gençler tanışır dans eder. Sizin bütün danslarınız bizden çalıntı. İran kökenlidir gürcüler. Esmerliğiniz buradan geliyor. ŞEYH ŞAMİL ÇERKES DEĞİL AVARDIR.
NARTKAN eklemiş.
| 19 Ocak 2011 Saat
22:44
Siz ve sizler gibi ırkçılar yüzünden dünya kaoslardan kurtulamıyor. Tekrar yazıyorum yakışmıyor. Siz kendinize bu yazdıklarınızla çerkes, gürcü, abaza, diyorsanız sizlerin yahudilerden hiç bir farkınız olmadığına inanın. Allah herkesi insan olarak yaratmıştır. Ahirette sen hangi millettensin değil 'Benim için ne yaptın' diye sorulduğunda ne diyeceksiniz`; 'Kusura bakma Rabbim ben dünyada kafkasyalı olduğum için üstün ırktım sorularına cevap veremiyeceğim' diyebileceğinizi zannediyorsanız, zanlarınıza devam edip Cenneti biz inanan insanlara bırakırsınız olur biter. Saygılarımla. Ravahar Derya .
derya aydın eklemiş.
| 03 Şubat 2011 Saat
14:16
Delinin biri kuyuya taş atmış kırk tane akıllı taşı çıkaramamış: yorumların teması ben bir Türk'üm alt kimlik üst kimlik te bilmem ancak çerkez ve gürcüleride çok iyi tanırım gürcüler deli dolu ancak çalışkan ve zengin çerkeslerse fazla çalışmayan lafa gelince en çalışkan en düzenli onlar olur
yusuf eklemiş.
| 26 Şubat 2011 Saat
21:34
Delinin biri kuyuya taş atmış kırk tane akıllı taşı çıkaramamış: yorumların teması ben bir Türk'üm alt kimlik üst kimlik te bilmem ancak çerkez ve gürcüleride çok iyi tanırım gürcüler deli dolu ancak çalışkan ve zengin çerkeslerse fazla çalışmayan lafa gelince en çalışkan en düzenli onlar olur yusuf eklemiş. Doğru Lafa da can kurban..... Çerkesler bu son söylediğiniz sözleri tesbit-i nasihat kabul edecektir, etmelilerdir de. Teşekkürler Yusuf bey....
decenqua eklemiş.
| 26 Şubat 2011 Saat
22:16
Ben bir gürcü kızıyım. Bembeyaz tenim, alımlı bir görüntüm var, Eyvah, ailem yanlışlıkla çerkeslerin memleketinden geldide bizlerinmi haberi olmadı. Artık kendinize gelin hanımlar ve beyler:Çerkesler sadece bulundukları coğrafyada siyasi kimliklerini ön plana çıkarıp oraları birbirine katmayı çok iyi bilirler. Buradaki yazılanlardanda anlaşılacağı gibi...Kendinize gelip bulunduğunuz ülkenin şartlarına adapte olun.Ben çevremdeki çerkeslerden biliyorum ki (yengem çerkes olduğu için) (KÖTÜLEMEK İÇİN DE SÖYLEMİYORUM) işlerini içten içe çaktırmadan kendi istekleri doğrultusunda öyle bir hallederler ki, kimse farkına varamaz. Devleti yönetmek için her şeyi mübah görenlerin soy araştırmaları yapıldığında herkes görecektir hangi milletten olduklarını. Şimdi biraz kenara çekilip sadece görgülü ve kibarların siz çerkes ve abazalardan çıkmayacağını artık kabul edin..... Justin Mc Carty'in 'Ölüm ve Sürgün ' kitabını okumanızı tavsiye edeceğim.' Her doğru her zaman her yerde söylenmez' düsturu ile hareket etmeniz temennisi ile.....
Ravahar fatma eklemiş.
| 02 Mart 2011 Saat
14:34
gürcü kızı saçmalama sus :D
4ever adige eklemiş.
| 21 Mart 2011 Saat
22:52
Sizi saygıya davet ediyorum. Sizde varsa şayet. Siz beni tanımadan böyle saygısızca konuşma hakkını nereden buluyorsunuz. Yoksa yaranızamı dokunuldu.Yinede saygılar. Biz böyle eğitildik.....
ravahar Fatma eklemiş.
| 22 Mart 2011 Saat
17:50
Rahavar Fatma Kıskançlığınızın nedeni nedir ? Gürcü beyfendilerinin sizi değil de çerkes-abhaz hanımlarını seçmesini niye bu kadar gurur meselesi haline getiriyorsunuz? Sadece Gürcü beyfendileri değil, Osmanlı-türk ve alman beyfendilerinin tercihi de Çerkes hanımlardan yanadır. Fransız Lordlarının eşi çerkestir. Türkiye Kainat güzeli Atatürk ün övdüğü hanım KERİMAN HALİS Çerkestir. AZRA AKIN, DENİZ AKKAYA, SİNEMİS CANDEMİR VS... Gürcüler esmer tenlidir. Bunu tartışmaya lüzumlu görmüyorum. Rus yazarların kitaplarında bile gürcü hanımlardan hoşlanılmaz. Uzun burunlu, dar alınlı esmermi esmer hanımlardır. Zaten Gürcüler ve Lazlar akrabadır. Gürcü beyfendilerinin, çerkes (adige) ve abhaz hanımları neden eş olarak seçtiğini unuttunuz sanırım. Bembeyaz pamuk gibi ten ve ince bir bel... Zira gürcü krallarının eşleri çerkes ve abazadır. İstediğiniz gibi araştırabilirsiniz. Kuzey Kafkasya halkı, beyaz ırktır. Bunu İngiliz bilim adamları söylüyor. Ancak kafkas ırkı beyaz ırkı derken, Güney Kafkasya'yı kast etmiyor. Çünkü gürcüler İrani diline yakın bir dilde konuşurlar. Kaldı ki, Gürcistan'dan çok yakın bir arkadaşım var kendisi Çerkes ve Kuzey kafkasya tarihini araştırıyor araştırmacıdır, eşi de çerkestir yani adige-bjedug. Şans eseri beyaz tenlisiniz, tabi sizin deyişinizle. Biz sizi görmedik. Ailenizdeki beyfendilerden biri beyaz tenli bir hanımla evlilik yapmış olabilir. Çünkü esmer gürcü erkekleri, beyaz hanımlara bayılırlar. Unutmadan türkiye deki gürcüler, gürcü değildir. Müslüman gürcü olmaz. Gürcistan daki gürcüler, türkiyedekinleri red ediyor. Yaramız filan yok... Adige Xabze (çerkeslerin yaşam tarzı) başka hiç bir millette yoktur. Gürcüler Kafkasyanın yerli halkı değildir. Bunun en basit örneği Gürcü dilidir. GÜrcü dilini bir inceleyin. Osmanlı sarayında Çerkes kızlarının neden eğitimden geçirilmediğini biliyormusunuz? Çünkü buna gerek yoktu. Onlar zaten aldıkları kültür sayesinde eğitimliydi. Dik bir vücut, beyaz bir ten, incecik bir bel, göğse uzanan saçlar, renkli gözler çerkes kızını tarif eder. Haluk Leventin dediği gibi: Her türkmen erkeğinin hayalinde bir çerkes kızı vardır. Türkler tarafından Çerkes hanımlarına bir çok şarkı yazılmıştır. Unutmadan bu arada Muazez Abacı'nın 'Yüreğimde ince sızı, seviyorum çerkes kızı' şarkısını dinleyin. Saygılar efendim
NARTKAN eklemiş.
| 30 Mart 2011 Saat
15:25
Rahavar Fatma; Yengeniz Çerkes diye, ve kendisiyle anlaşamıyorsunuz diye bütün çerkes kızlarını karalamanız yersizdir. Yengeniz bir çerkes kızı olduğu için ve güzel olduğu için çekemiyorsunuz diye bu tür davranış sergilemeniz gülünçtür. Bence şanslısınız çünkü Çerkeslerden kız almak, sınıf atlamaktır Aileniz sınıf atladı. Çerkes kızları gelin olunca asil, ünlerine ün katarlar. Türkiye'de ve Ürdün'de ciddi söylüyorum istediğinize sorun. Kayınvalideler ve damatlar, çerkes gelin aldık diye övünürler. Diğer milletten olan bayanlar, çerkes kızlarını çok kıskanır biz bunun farkındayız. Hatta bazıları çerkes olmasa da çerkesiz der. Biz Çerkeslerde, aile içi ilişkiler ve olumsuzluklar hiç bir zaman ulu orta anlatılmaz. Çerkes hanımlar her zaman dik yürür ve hiç bir zaman diğer milletin kızları gibi mahalle kavgasına karışmaz. Zaten açın araştırın çerkes kızları hakkında olumsuz hiç bir şey yazılmamıştır. Çünkü içi ve dışı güzel olan kadınlara az rastlanır. Çerkes kızlarını, çerkesler övmez. Övünmek bizde ayıptır. Çerkes kültüründe haynap'ın (haynap=ayıp) yeri büyüktür. ÇERKES XABZE, SAYGIDIR. Benim bulunduğum muhit, gürcü ve arnavutların yoğun olarak ikamet ettikleri yerdir. Güzel arnavut kızları, Gürcü lere gelin gidiyor. Şimdi bir arnavut kızı hata yapsa, bütün arnavut kızlarını karalayalım mı?
Hilmi eklemiş.
| 30 Mart 2011 Saat
15:37
Çerkes kızları tarlada çalışmazlardı. Bir kızın vücudunda günes yanığı olması utanç vericiydi. Ellerinin de taş-toprak ile temas etmemiş olması çok önemliydi. Esmer tene sahip olmak, aşağılanmak için yeterliydi. Fiziki güzellik bir yana, Adige (Çerkes) kızlarınının çoğunluğunda var olan bir özellikten bahsetmem gerek: Tevazu. Herkes ulaşılmaz olanı arzuluyor. Gürcü, arnavut, türk, kürt, çeçen erkekleri çerkes kızlarını arzuluyor olabilir ama bir çerkes kızının gönlü her zaman çerkesde olacaktır. Bizim kültürümüzde dışardan evlenilmez. Çerkesle evlenirseniz soyunuz güzel olur der Evliya Çelebi. (Ki kendisi de anne tarafından çerkestir) Sevgiyle kalın
Çerkes kızı eklemiş.
| 30 Mart 2011 Saat
15:43
Bu kadar böbürlenip büyüklenmek ancak sizlere yaraşıyor. Bu dünyadan göçtükten sonra ahirettede bunları söyleyip Rabbim karşısında nasıl büyüklendiğinizi umarım bizlerde görürüz. Ben yengemle gayet iyi anlaşıyorum, anlaşamayan ne yazık ki onlar. Ademle Havvadan doğan insanoğlunun bu hale gelmiş olması!... Ne yazık...
ravahar Fatma eklemiş.
| 30 Mart 2011 Saat
19:26
Lafın altında kalmamak için cevap yazmanız ilginçtir. ADIGELİK İNSANLIKTIR. Bu bir atasözüdür. Saygılar
Nartkan eklemiş.
| 30 Mart 2011 Saat
21:46
Ben yengemle gayet iyi anlaşıyorum, anlaşamayan ne yazık ki onlar. Ademle Havvadan doğan insanoğlunun bu hale gelmiş olması!... Ne yazık... ----------------------------------------------------------------------------------------------------ravahar Fatma------------------------------------------------------ Adalet ve Hakkaniyet tek taraflı olmamalı. İyi anlaştığınızı söylüyorsunuz anlayaşamayanlar onlar diyorsunuz. Çoğunluğun vijdansızlığı yani. Yani bu çoğunluktan biri dahi sizin düşündüğünüz vijdani özelliklerini yitirmişler (mi )oluyor. ''Adem ve Havadan geldiğimizin'' idrak kabiliyetinde değiller yani. Bu düşünülmesi gereken bir durum. Yahut Ailede bu durumu sizden başka onlara en yakın olanın gözden geçirmesi en makul olanıdır bence. Adem ve Havadan geldiğimizi ve şu üç günlük dünyayı Adem ve Havanın çocukları olan bizlerin, birbirimize zindan etmesi birilerine ne kazandırırki? Kimsenin dünyaya birdaha gelme şansı yok. Benim bir Ademi olarak siz kardeşlerime tavsiyemdir, herkesin kendini bir gözden geçirmesi gerek. Mutluluğu ve Huzursuzluğu insanlar tek başına zuhur edemez, sanırım herkesde bir nebze hata vardır. Tek Kelimeyle Herkes Üç Günlük Dünyanın kıymetini bilsin, Sevgi Olmaya bilir. Saygı, Saygı, Saygı şart. Bunun içinde sabır, sabır, sabır.
decenqua eklemiş.
| 31 Mart 2011 Saat
00:08
Ben Mardin Midyatlıyım Adapazarında 15 yıl kaldım her iki milletide ilk defa orada tanıdım. Gürcülerin mert ve delikanlı olduklarını açık bir şekilde gözlemledim. Çerkeslerin ise daha çok neme lazım boş kibir gibi özellikleri var.
Memed eklemiş.
| 01 Haziran 2011 Saat
22:42
Benim tanıdığım Çerkez köylerinde hiç sarı saçlı mavi gözlü birisine rastlamadım. Bu köylerden birisiyle konuşsan mutlaka Çerkez milletini öven bir konuşma yapar.
selim eklemiş.
| 23 Temmuz 2011 Saat
19:30
Anlamadğım nokta şu siz kafkas halkları neden sürekli kendinizi diğerlerinden asil üstün görür diğerlerinin bütün yönlerinden daha iyi olduğunuzu iddia edersiniz? İşiniz günüz ayrımcılık yapmak ve bu size hiç yakışmıyor böyle yapan bütün elemanlarınızı kınıyorum bu ülkedeki herkes kardeştir ve abazalık, çerkezlik, kürtlük, arnavutluk söz konusu TÜRKLÜK olunca 2.planda kalır çünkü gerek asilliğiyle gerek tarihiyle gerekse sizlere acıyıp ülkesine alma merhametiyle Türklük herşeyden üstündür herkes kendine gelsin ona göre yaşasın!!
Burak Torun eklemiş.
| 18 Ağustos 2011 Saat
19:26
Bıktım artık şu Çerkeslerin (hepsinden bahsetmiyorum tabi ki) kibirli, kendini beğenmiş ve (sanki Yahudilerle yarışırcasına !) kendilerini üstün ırk olarak görmelerinden. Bir edebiyat öğrencisi olarak söyleyebilirim ki hiçbir kabile dili (her ne kadar milliyetçi duyguları kabarırsa kabarsın) kendilerini edebiyata sahip bir dille karşılaştıramaz (özellikle de kafkas dillerinden köklü bir edebiyatı olan tek dil Gürcü diliyle karşılaştırması beni şaşırttı doğrusu) ayrıca bu saçma yazıya geçende elime geçen bi kitapla cevap vermem tam yerinde olacaktır (komik olan tam da bu yazıya cevap gibi olması): Osmanlı döneminde İsmetzade Doktor Mehmed Arif tarafından yazılan "Gürcü Köyleri" adlı kitaptan alıntıdır: "Gürcülerin yaşadıkları evler yerli halkın ve Çerkeslerin evleriyle kıyaslanınca bir bakıma şehir sayılır" ve ayrıca kitaptan şunu da ekliyim "Her köyde mutlaka camileri, camilerin içinde de çocukların eğitimi için mektepleri vardır..." ve ayrıca Gürcü'lere İran'i veya kara gibi yakıştırmalar yapmanız kıskançlık mıdır anlayamadım ben, Gürcüler, Lazlar ile birlikte Güney Kafkas dillerini oluşturur (İranla alakası yok yani) ve kendilerine özgü alfabeleri dünyada kullanılan 14 yazı sisteminden biridir (Ermeni alfabesiyle bi alakası olmadığı gibi belki de daha eskidir).. Gürcülere kara falan demeniz dünyaca kabul edilmeyen saçma bir yorumdur, şöyle ki: Johann Friedrich Blumenbach'ın 1795 ten beri bugün dahi kabul edilen hipotezine göre (bulunan bir kafatasına göre olması lazım..) Gürcüler beyaz ırkın atası olarak kabul ediliyor, bu da europid veya Caucasian Race (buradaki caucasian sizlerin iddia ettiği gibi bilimsellikten uzak olarak Çerkezleri ifade etmiyor; eğer öyle olsaydı Circassian race olurdu.. yani kısaca Gürcüler de kafkasyalı bir ırk olduğu için bu adlandırma yapılmış) olarak adlandırılmış. ve Gürcistan'ın Dmanisi kasabasında bulunan bir kafatası da (Homo georgicus:Gürcü insanı anlamında) avrupada bulunan ilk insan fosili kabul ediliyor.. ayrıca bakarsanız başarılı yazarlardan Perihan Mağden veya Nebahat Çehre veya Aziz Yıldırım yada başbakan Gürcü kökenli olmalarına rağmen hiç de İrani yada kara görünmüyorlar... Saçmalıklarınızı kendinize saklayın ki akıllı zannetsinler.. Hem bu arada belki merak edersiniz ben mi? Gürcü değilim, sadece en sevdiğim arkadaşım Gürcü ve de belki inanmayacaksınız ama (!) beyaz tenli ve de sarışın :D ben bu yazıyı kimsenin maşası olmak için veya ırkçılığını yapmak için yazmadım sadece ırkçı kişilere kendi ağızlarından cevap vermek istedim..
Emre Turaltan eklemiş.
| 28 Ağustos 2011 Saat
02:55
Yanlışlıka girdiğim bu siteye heralde üstün ırk yoktur, üstünlük takvadadır, ne ırk önemli, ne millet önemli önemli, olan insan olabilmek. Ben baba taraftan İzmit'li, anne taraftan Sakarya'lıyım ve yerlisiyim . Her halkın kendine özgü yaşantısı, alışkanlıkları, güzellikleri vardır. Çerkezler çok zeki insanlardır, biraz içine kapanık toplum görüntüsü verirler, bazıları. Gürcüler biraz daha girişken daha rahat hareket ederler. Egitim oranı da yüksektir. Gürcü yaşlıları daha candan içten davranır insana. Ama asıl olan birbirimizi kabullenmek, ülkemizi daha ileri götürmektir. Çalışmaktır, üretmektir, kazanmak ve kazandırmaktır. Kim bilebilir atasını asırlar önce Çerkez'e, Türk'e, Gürcü'ye, Laz'a dayanıp dayanmadığını ama Havva ile Adem'e dayandığını hıristiyan bile kabul eder.. Anlamsız tartışmayın bizim her birbirimize girdiğimizde başkaları faydalanmış bizi kapıştırıp seyretmiş bizi birbirimize düşman etmiştir.. Sonuçta ayağa kalkamadan yere düşmüşüz.. Birbiri ile tartışan arkadaşlar neyi paylasamıyorsunuz, hepiniz farklı kültürdensiniz ama acınız bir, atalarınız zülümden kaçmış gelmiş canını dinini korumak için yarısı yollarda vefaat etmiş, şanslı olanlar acıları ile yaşamış. Yoktan var etmiş oğulları, koskaca ülkeyi yönetmiş, yönetiyor, yönetecek. Dedem karadenizden Rus zulmü zamanında bir Çerkez yetimi iki yıl ailesi yok akrabaları buluncaya kadar misafir etmiştir. O abi ziyaret ederdi dedemi. Bizim geleneklerimizde misafir etmek için yarışılırdı.. Şimdi birbirimize hakarette ben daha üstünüm, atam daha üstünmüştü diye yarışıyoruz. İlim ilim bilmektir ilim kendini bilmektir sen kendini bilmez isen bu nice okumaktır. Yarış yapacak iseniz tevazuda, yardımda, iyilikte, ilimde, insanlıkta, misafirperverlikte, yarış yapacaksanız, gönülleri fetetmekte yapın. Üstünlük burda.. Gece gibi örtücü olun..
hüseyin eklemiş.
| 31 Ağustos 2011 Saat
05:11
Biri bir kuyuya taş atmış kaç kişi çıkarmaya çalışıyor arkadaşlar ben kafkasyada 2 yıl gezen biri olarak bu baştaki yazıyı anlamadım doğrusu bir kere kafkas halklarının yaşam tarzı tamamen biribirine benzer bir şekildedir 2.cisi küçücük kafkasyada yaşayan bir sürü halk var bunların arasına nifak sokmak ne kadar basit onu anladım hepimiz Kafkasyalı ve kardeşiz artık bunu ne zaman anlayacaksınız anlamıyorum Rus zulm eder bu halklara bu halkların içinden Rus a çanak tutan taraftarı olan Kafkasyalılar çıkar emperyalist devleterler her zaman aynı taktiği uygular yani nifak. Gelmeyelim bir gün şu oyunada kendimizide şaşırtalım. Megrel yani Laz Gürcistanda eşit bir şekilde yaşar birde oradaki Laz a sor bakayım devletiyle bir sorunu varmı yok öyle bir şey arkadaşlar bilmeden yazmayın lütfen esefle okuyorum yorumları bilgiden ve pratikten uzak kulaktan dolma yazılar hepiniz sevgi ve saygıyla kalınız
volkan eklemiş.
| 05 Kasım 2011 Saat
11:56
TÜRK YUNANIN EZMİŞLİĞİNİ ÜZERİNDEN ATABİLİRSE HATTİLERİN&HİTİTLERİN ÇOCUKLARI OLDUKLARININ BİLİNCİNE VARDIKLARI AN ÇERKES OLDUKLARINI ANLAYACAKLAR VE SİZLERİ TENZİH EDERİM RUS MEZALİMİNDEN ANADOLUYA GELEN BÜTÜN GÜRCÜLER KARDEŞİMDİR ANCAK RUSLARA ÇANAK TUTAN GÜRCİSTAN GÜRCÜLERİ BENİM GÖZÜMDE RUSTAN FARKLI DEĞİLLER KDİROV(KÂFİROV)NE KADAR ÇEÇENSE ÇEÇEN DENEBİLİRSE O DÖNEM RUSLARA ÜS VEREN GÜRCÜLERDE KÂFİROVUN ÇEÇENLİĞİ KADAR GÜRCÜLER.TARTIŞMAYA GEREK YOK ANADOLUDA BİZİM KAFKASLARDA BİZİM BALKANLARDA BİZİM İNŞALLAH SAYGILAR SUNARIM.
MERETIKOE Fehmi TÜMER eklemiş.
| 17 Nisan 2012 Saat
20:47
ÇERKESLER OSMANLIYA HALİFE ÜLKESİ OLDUĞU İÇİN GÖÇ EDEREK GELDİLER ANADOLU İNSANININ KURDUĞU DEVLETE BİRİLERİ 1924 YILINDA TÜRKİYE DİYE İSİM TAKTILAR KORKUTULMUŞ VE SİNDİRİLMİŞ ANADOLU İNSANI BİR GECEDE TÜRK OLUVERDİ 1924 YILINA KADAR TBMM YOKTUR BMM VARDIR TÜRKİYE YOKTUR ANADOLU VARDIR VB.ÇERKESLER TÜRKİYEYE GÖÇ ETMEMİŞLERDİR,ÇERKESLER TÜRKLERE DEVLET KURUP BUYURUN ADINIDA SİZ KOYUN DİYE ARMAĞAN ETMİŞLERDİR ALLAH ESİRGESİN BU MEMLEKET KURTULUŞ SAVAŞINA GİRİNCE ÇERKESLER ÖN SAFTA SAVAŞMIŞTI ŞİMDİ SAVAŞA GİRERSE TÜRKLERİ İSİMLERİNE HALEL GETİRMESİNLER VE ONLARI ÖN SAFTA SAVAŞIRKEN GÖRMEK İSTİYORUZ NASIL OLSA BİZİ HEP GÖÇMEN GİBİ GÖRÜYORLAR BİZDE YATACAK DEĞİLİZ YA GERİ HİZMETTE KALIR YEMEK VE KUMANYALARINA VE İAŞELERİNE BAKARIZ.BUNU DERKEN BENİM DEDEMİN BİR KARDEŞİ ÇANAKKALE GAZİSİ İDİ BİR DİĞER KARDEŞİDE SAVAŞA GİTTİ NE ÖLÜSÜ NEDE DİRİSİ YOK BENDE 1983 YILINDA KUZEY IRAKTA 4 AY GÖREV YAPTIM KURŞUN TEPEDEN CIVLADIĞI ZAMAN O UCUZ KAHRAMANLARIN AYAKLARI KIÇLARINA DEĞEREK NASIL KAÇTIKLARINI ÇOK GÖRDÜM SAYGILAR SUNARIM.
MERETIKOE Fehmi eklemiş.
| 17 Nisan 2012 Saat
21:10